Kippenvel!

Met kippenvel op mijn armen, en tranen in mijn ogen stond ik afgelopen week in een manege in Eersel. De reden? Paarden, of beter gezegd, passie voor paarden.

“Kippenvel krijg je wanneer je diep ontzag hebt voor iets”

Niet mijn passie, ik ben geen paardenmeisje. Wanneer het mooi weer is, maak ik graag een buitenrit op ons paard. Bij kou, wind en regen ben ik Sjaak afhaak. Anders is mijn zusje. Vanaf dat ze kan lopen, loopt ze al naar paarden toe, wordt vriend met bijna elk paard en kan volledig opgaan in het trainen van deze dieren. Haar laatste examen voor de opleiding: instructeur paard en gedrag van e-quine.com bracht ons dan ook in Eersel.

Staand in de kou, aan de rand van de manegebak, op veilige afstand van de jonge paarden, was ik toeschouwer van dit examen. Hiervoor moest Lydia een driejarig paard, welke nog amper op een trailer was geweest, zover krijgen dat hij bereid was de trailer op te gaan. Belangrijk bij dit examen is toewerken naar verbetering van het gedrag van het paard. Hierbij is vertrouwen tussen instructeur en paard belangrijk. En begrijp jij als instructeur de taal van het paard? Zie jij wat het paard nodig heeft om zijn gedrag te verbeteren? Wat ik zag aan dit paard, was dat hij in zeker geen 10 paardenjaren de trailer op zou gaan!

“Stallion Grey was zeer volleerd in stilstaan voor de klep, denk dat hij daar een diploma voor heeft”

Door eerst wat oefeningen in de bak te doen, raakten het paard en Lydia aan elkaar gewend. Maar zodra ze richting trailer gingen, nam hij het over en bleef voor de laadklep staan. Stallion Grey was zeer volleerd in stilstaan voor de klep, denk dat hij daar een diploma voor heeft. Maar langzaam aan zag je zijn nieuwsgierigheid groeien en kreeg hij interesse voor dat wat Lydia hem wilde leren. Ze gaf hem het vertrouwen om verder te gaan. Tussendoor gaf ze de ontspanning die hij nodig had. Dit had effect, ineens begon hij met zijn voorvoeten te schrapen over de laadklep, en dat was het moment dat ik kippenvel kreeg. Er gebeurde iets tussen Stallion Grey en Lydia waardoor hij de trailer inliep. Dat wat ik voor onmogelijk had gehouden gebeurde. Tot drie keer toe, waarbij hij haar de derde keer zonder twijfel en vol vertrouwen de trailer in volgde.

Kippenvel krijg je wanneer je diep ontzag hebt voor iets. En dat had ik op dat moment. Zelf was ik gillend weggerend bij zo’n fris jong paard, en ik was al helemaal niet met Stallion Grey  in een trailer van een paar vierkante meter gaan staan. Maar dat is wat een instructeur paard en gedrag juist wel doet: het hertrainen van uitdagingen in het gedrag van het paard, en zo samen toe werken naar verbetering! 
Herinner jij je nog een moment waarbij je kippenvel op je armen kreeg? Waar heb jij diep ontzag voor? Of heb jij een passie waar je zo in op kunt gaan dat je de tijd en de wereld om je heen vergeet? Is er iets in je leven wat je altijd al graag hebt willen doen of bereiken? Wat houdt je tegen, ga ervoor! 

Reacties

Populaire posts van deze blog