Rood, wit of rosé?

Van welke wijn hou jij? Ben je een bierdrinker of geheelonthouder? Misschien drink je wel van alles wat. Ik ben een wijndrinker. Bier sla ik graag over, behalve een Radler op zijn tijd, vooral bij de nasi op een warme zomerdag. Wanneer ik wijn drink, drink ik het liefste een zoete witte bubbeltjes wijn, oftewel een Hugo. En dan graag de Hugo van de welbekende voordeel supermarkt.

Tot voor kort! Ja ik ben om, ik lust ook rode wijn. En Sherry, het moet niet gekker worden. Hoe dit zo is gekomen? Door een wijnproeverij. In onze vakanties hebben we wel vaker een wijnproeverij gedaan; in Luxemburg en Canada. Omdat ik alleen maar witte wijn dronk en volledig overtuigd was dat ik geen rode wijn lustte, hebben we daar vaak alleen de witte, zoete wijnen geproefd. In Canada hadden we een heerlijke witte ijswijn ontdekt. Een ijswijn wordt gemaakt van bevroren druiven die met de hand geplukt worden. Het risico van deze oogst is groot, er wordt daarom maar een kleine hoeveelheid gemaakt waardoor de prijs meer dan $60,00 per flesje van nog geen 400ml is. Oké, die hebben we daar maar even gelaten.

Terug naar de wijnproeverij van een week geleden. Een vriendin van ons had een bon van Groupon gekocht waarmee je voor een klein bedrag een wijnproeverij van Excluvin aan huis kreeg. Gewapend met twee grote koffers vol met verschillende wijnen kwam de wijnadviseur aan huis. We begonnen met de witte wijnen. Op een score lijst konden we de verschillende wijnen noteren en een score van 1 t/m 7 geven. De huiselijke sfeer, de persoonlijke aanpak van de wijnadviseur en de alcohol maakte dat de sfeer er al snel prima in zat. Bij de witte wijnen was al snel duidelijk dat de zoete smaken mijn voorkeur hadden, sceptisch zei ik nog: laat de rode wijnen maar zitten, ik heb mijn favoriet gevonden: de Grauer Burgunder!

Maar niets ervan, we gingen door met rood. De eerste rode wijn scoorde ik direct op een 1, zie je wel niets voor mij! Bijzonder ook om te zien dat de rest van het gezelschap deze wijn op een 6 scoorde! Volgende poging smaakte iets beter, deze scoorde ik op een 2, bij de rest scoorde deze wijn een 7! Wijn drie was terug bij af, een dikke 1. Ik flapte eruit dat het voor mij proefde alsof ik met mijn tong de binnenkant van een wijnvat aflebberde. Oeps, de adviseur verkondigde net dat dit een van zijn bestsellers was en de rest scoorde de wijn op een 6. Soms denk ik wel, hou je stil Yvonne, maar helaas luister ik niet altijd naar mijzelf. Ondertussen beloofde de wijnadviseur nog steeds dat mijn rode wijn nog zou komen! Ja ja dacht ik, je moet wel van heel goede huize komen wil je mij aan de rode wijn krijgen. En ja hoor, de volgende was raak, toen de wijn in het glas zat rook ik het direct al: rood fruit! Heerlijk zacht, zoet, fruitig en gewoon fris. Alles wat ik lekker vind. Ook de rest van het gezelschap kon deze wijn erg waarderen, helemaal afwijkende smaakpapillen heb ik dus toch niet. De wijn is van Eller: La vie en Rose, de naam alleen is al tongstrelend!

Tot slot liet hij ons een sherry proeven. Oké, kom maar door, schenk het glas maar vol. Nooit verwacht ooit een sherry lekker te vinden. Maar deze smaakte naar dadels en rozijnen, ook perfect om stoofperen in te koken, meloen te marineren en over ijs... We gaan het beleven want we hebben (onder invloed van de alcohol??)  een doos vol van de rode wijn en een fles sherry besteld. Nu nog op zoek naar goede glazen, want dat verdienen deze wijnen wel!  



Reacties

Populaire posts van deze blog