Bakkers klaar? Bakken maar!

De taarten van de workshop. 

Afgelopen week heb ik mij heel even kandidaat gewaand van Heel Holland Bakt. En natuurlijk verbeelde ik mij direct dat ik in de finale stond en bezig was met het spektakel stuk. De signatuur- en de technische opdracht had ik gemakshalve maar even overgeslagen en natuurlijk was ik meesterbakker van deze week!

Deze flow van gedachten had ik tijdens een workshop taarten maken bij Heerlijke baksels in Bergum. Tijdens deze workshop heb ik samen met een vriendin, haar zus en moeder een fondant taart gemaakt. Voor mij geen nieuwe bezigheid. Een aantal jaren geleden ben ik vrij fanatiek bezig geweest met het maken van deze taarten, tot een bruidstaart aan toe. Dit was prachtig om te doen. Uiteindelijk heb ik een aantal opdrachten gehad en menig taart voor een unieke gelegenheid gemaakt. Het bakken, vullen en decoreren van een fondant taart kost veel tijd. Respect dan ook wat de bakkers in heel Holland bakt in drie uur tijd voor elkaar krijgen; het biscuit moet gebakken, boter crème draaien, vulling maken, afkoelen, strak afsmeren, fondant kleuren, bekleden en decoreren. En dan ook maar elke keer weer inspiratie hebben om de taart te maken! De taarten die ik gemaakt heb waren prima gelukt, maar bezorgden mij ook stress. Ik ben best perfectionistisch en zie elk foutje en elke punt van verbetering. Daarnaast was het maken van de taarten moeilijk te combineren met de drukte van werk en gezin en nadat ik een aantal keren de vraag tijdens een verjaardag kreeg: is er ook gewone kwark taart? Tja, toen ging voor mij de deksel op de kist met bakspullen. En eerlijk is eerlijk, ook ik ben geen fan van Fondant: het is mierzoet en daardoor erg machtig. Elly van Heerlijke Baksels vertelde dat het in Amerika heel gewoon is dat de gasten de fondant niet opeten maar alleen de vulling. Tja, had ik dat geweten… 
Tijdens de workshop afgelopen week, merkte ik dat het toch wel erg leuk is om deze taarten te maken. De prachtige taarten die Elly maakt, haar enthousiasme en prima uitleg maakte iets in mij los. Leuk om te zien wat zij voor iedereen persoonlijk maakt, en de passie en creativiteit die zij in elke taart legt.  Zelf vindt ik dat ik absoluut niet creatief ben. Ooit ben ik aan het breien geweest, maar de steken zette ik zo strak op de pennen dat doorhalen, overslaan en loslaten van de steken niet meer lukte, met haken ben ik afgehaakt en er ligt al twee jaar lang een half afgemaakt borduursel met een kerst tekst te wachten. Soms denk ik wel: schilderen dat lijkt mij leuk! Maar bij voorbaat begin ik er al niet aan want dan denk ik: waar moet ik met al die schilderijen heen? Op zolder? Oud papier? Lekker eervol werk.  Nee, mijn creatieve kant is niet heel erg ontwikkeld. Behalve als ik taarten maak, dan ga ik los. Vele avonden heb ik zitten “kleien” met fondant en het mooie ervan is, de taart wordt opgegeten waardoor je niet blijft zitten met je creatieve schepsel. En het “kleien” met fondant heeft iets rustgevends voor mij en dat wat je in je hoofd bedenkt, terug zien op de taart, daar kan ik erg van genieten. 

Wintersporttaart
De wintersport taart die ik tijdens deze workshop gemaakt heb, ligt geduldig in de diepvries te wachten op de komende wintersport. Met een lekker kopje thee of warme chocomel zullen we hem aansnijden en genieten van de taart, onze vriendschap en de sneeuw. En ik zal dan terugdenken aan de gezellige avond bij Heerlijke baksels met goede begeleiding, gezellige mensen en ergens voel ik iets van inspiratie om weer aan het bakken te gaan…. 

Wil je ook een taartworkshop bij Heerlijke Baksels? Klik op deze link. 




 Een aantal foto's van taarten die ik een paar jaar geleden gemaakt heb:

Bruidstaart met Rozen




Verjaardagstaart
Voorjaarstaart


Halloween taart 
Pinguintaart





Reacties

Populaire posts van deze blog