Je puber is een kamerplant!


Enige tijd geleden las ik een artikel in het Dagblad van het Noorden met als onderwerp: je puber is een kamerplant! Dit triggerde mij meteen aangezien ik twee kinderen in de puber leeftijd thuis heb.

Laat ik beginnen te schrijven dat ik natuurlijk twee schattige, zeer behulpzame en niet puberende  pubers heb. Anders krijg ik direct rollende ogen, wat vloekwoorden en geen toestemming om deze blog te plaatsen. Dus bij deze, dit artikel heb ik gelezen uit pure interesse, niet als hulp bij het opvoeden…

In het artikel staan in de kantlijn 12 kenmerken van een puber, in een aantal herkende ik toch wel iets: Het brood is altijd op, je auto is een taxi geworden, je badkamer is een slagveld, roze kleding komt er niet meer in, zwart is het nieuwe roze en opstaan is voor losers, net als naar bed gaan. En ga zo maar door. Heerlijk om te lezen, want eerlijk is eerlijk, zodra ik de badkamer schoon heb en ik draai me om, niets meer van terug te zien, de supermarkt verwonderd zich elke week over de hoeveelheid brood die ik haal en inderdaad, op onze auto prijkt regelmatig een bordje met TAXI erop.  Wat betreft het naar bed gaan? Ik lig meestal als een van de eersten hier in huis op bed. En waar is de tijd gebleven dat manlief en ik samen op zaterdagavond een flesje wijn leeg dronken en de week nog eens doornamen om daarna gezellig naar bed te gaan? Ik weet nog dat we dan wel eens tegen elkaar zeiden: “ooit komt er een tijd dat dit veranderd en dat de kinderen na ons op bed gaan”. We hebben één keer met onze ogen geknipperd en hoppa, het is al zo ver!

Maar hoe ga je om met deze periode waarbij hormonen je kinderen overnemen en waarbij je jezelf af en toe een stuk van het interieur voelt, zonder enige regie te hebben waar je geplaatst word. Nou gewoon, beschouw je puber dus als een kamerplant: je kind heeft verzorging nodig, anders verpieterd hij of zij. Pubers kun je niet meer op de gang zetten, een kamerplant moet je ook niet teveel verplaatsen. Geef ze wat duidelijke regels en goede gewoonten mee, en wacht het verder af. Want het komt goed! Als ik het artikel mag geloven roken pubers tegenwoordig bijna niet meer, seksen ze minder, drinken ze minder en hebben ze hun geld liever op de bankrekening dan in hun portemonnee. Kortom, heb geduld en nogmaals: het komt goed!

Misschien is het beter dat ik de opvoeding van onze pubers aan mijn echtgenoot overlaat. Ooit heb ik zes nieuwe kamerplanten bij het tuincentrum gekocht. Omdat ik vond dat de blaadjes wat slap hingen heb ik ze wat extra water gegeven, de volgende dag hingen ze nog slap, weer wat water, de dag erna weer. Eind resultaat: in een week tijd, drie dode kamerplanten. Van manlief heb ik nu geleerd dat weinig water beter is dan teveel, zal dat bij pubers ook gelden?

Wil je meer weten over je puber beschouwen als kamerplant? Via Google vind je meer dan genoeg informatie. Ook de tip om zelf als kamerplant te zijn: stil, maar toch aanwezig. Dat wordt gezellig samen in de vensterbank!   





Reacties

Populaire posts van deze blog