Wat staat er boven aan jouw bucketlist?

Heb jij een bucketlist? Wat staat daar op? Wat zou je daarop willen zetten? Of doe je niet aan een bucketlist?

Wanneer ik bovenstaande vragen voor mijzelf zou moeten beantwoorden dan is het zowel ja en nee. Ja, ik weet wel een aantal dingen die ik op de lijst zou zetten en nee, ik heb geen bucketlist. Nou ja, dat is niet geheel waar. Fysiek gezien heb ik er niet een, geen getypt lijstje met dromen, wensen of must do's. Wel in mijn hoofd, wensen en dromen genoeg. En soms, soms gebruik ik de term bucketlist als reden waarom ik iets gedaan heb. Zoals een aantal jaren geleden.

Tijdens ons dorpsfeest werd er toen nog jaarlijks een playback show georganiseerd. Ik hoor je denken, zo ouderwets.... Tja en toch heb ik samen met een vriendin mee gedaan. Gewoon zomaar spontaan. Eerlijk is eerlijk, ik geloof dat er een paar glazen wijn aan vooraf zijn gegaan., maar ineens was daar het idee om mee te doen. En dan komt de vraag: als wie gaan we optreden? Vraag me niet hoe we er op zijn gekomen maar we hebben meegedaan als de Alpenzusjes, met het liedje: Hutje op de hei! Wat een knijter van een hit, NOT! Maar zo fantastisch om te doen. We hebben het best serieus aangepakt. Wekelijks geoefend, dansje ingestudeerd en een heus Tiroler outfit gehuurd bij de kleding verhuur, mooie pruik erbij en glamour make up op. En dan, ineens is het de dag van het optreden. Hoe vaak we onszelf wel niet afgevraagd heb waarom we mee deden... Nou, omdat het op onze Bucketlist stond. Nooit geweten dat ik die lijst had en dat dit erop stond maar we konden niet meer terug. We hebben ons ook als De Alpenzusjes aangemeld, onze eigen namen er niet bij vermeld. Dat was te eng! Eenmaal op het podium was het fantastisch. Bijna vlekkeloos ons optreden gedaan. Na de eerste danspasjes waren de zenuwen weg en toen het afgelopen was wilden we weer. Helaas werden we tweede, we hebben nog geprobeerd met onze Tiroler charme op de eerste plek te komen, maar heeft niet geholpen.

In de afgelopen jaren heb ik een aantal wensen en dromen van mijn fictieve lijst afgevinkt: Meedoen aan een miss verkiezing, meedoen aan een commerciële reclame, op wintersport gaan, met mijn gezin een rondreis door Canada maken en een tattoo laten zetten. Al deze dingen heb ik vol overgave en bewust gedaan. En nu, wat is het eerstvolgende wat ik ga doen? Geen idee, ik zie wel wat er op mijn pad komt en wat er op mijn lijstje staat. Belangrijk voor mij is dat ik mijn gevoel volg, wat zou ik willen doen, wat maakt mijn leven waardevol en waar wordt ik gelukkig van? Soms vindt ik het moeilijk om uit te gaan van mijn wensen en behoeften. Geeft het mij een gevoel van zelfzucht en egoïsme. Maar ik heb geleerd dat het goed is naar je gevoel te luisteren, goed voor jezelf te zorgen om goed voor anderen te kunnen zorgen. En dat kan in kleine dingen zitten, maar soms zijn het grote wensen en dromen. Het gaat dan niet alleen om datgene te doen wat je wilt doen, maar ook om de reis er naar toe, de voorbereiding, voorpret en het luisteren naar je gevoel. Ik merk dat ik daar sterker van wordt, het geeft me zelfvertrouwen en maakt mij tot wie ik ben.

Wat heb jij nodig om jezelf te zijn? Wanneer denk jij echt aan jezelf? Wat zou jij nog eens willen doen? Volgens mij kan het geen kwaad om af en toe eens lekker egoïstisch te zijn en dat te doen waar je gelukkig van wordt, om vervolgens vol liefde en met frisse energie weer klaar te staan voor de mensen om je heen en van hen te houden zoals je ook van jezelf houdt.

De Alpenzusjes: https://www.youtube.com/watch?v=zBzClrGGV-k

Hector Lake, Banff Canada.




Reacties

Populaire posts van deze blog