Wat is jou Ikigai?


Boek Ikigai
Ken je het boek Ikigai? Weet jij wat jouw Ikigai is? Wat is jouw reden om te zijn? Zo, direct een paar vragen op je afgevuurd waar je waarschijnlijk het antwoord (nog) niet op weet. Lekker begin van mijn eerste blog. Heb je de neiging om verder te lezen? Of schrikt deze alinea jou al af en hang je met je vinger boven je linker muis knop om op sluiten te drukken?  Nu kan ik natuurlijk schrijven: het maakt mij niet uit! Maar dat is niet waar. Ik hoop dat deze vragen je juist getriggerd hebben om door te lezen. En als je door leest, verwacht dan niet een zweverig blog over je Zen, je Ik, je Zijn etc. Want zo ben ik niet en zo zal mijn blog dus ook niet zijn. Waarom dan wel deze vragen?

Ongeveer een jaar geleden werd ik tijdens een bijscholing getipt om het boek Ikigai van Francesc Miralles en Hector Garcia te lezen. En zoals bij mij past, direct gedacht: dat ga ik doen, maar steeds niet gedaan. Uiteindelijk is het in mijn hoofd blijven hangen en toch maar bij de bibliotheek het boek gereserveerd en begonnen met lezen. Het boek gaat over: Het Japanse geheim voor een lang en gelukkig leven. De schrijvers hebben onderzocht waardoor er onder andere in het Japanse plaatsje Okinawa zoveel honderd jarigen in goede gezondheid leven. De volgende vijf aspecten van het gezond oud worden zijn bij mij blijven hangen: geen stress, gezond eten, goed sociaal netwerk hebben,  je passie volgen en in je Flow komen.

Voorin het boek verteld de schrijver dat je na het lezen van je boek je passie gevonden hebt. Nou, kom maar op! Mijn hele leven ben ik namelijk al jaloers op die mensen die vol passie ergens voor gaan. Dit kan een politieke voorkeur zijn, een hobby of  sport, hun werk of wat dan ook. Heel social media staat vol van mensen die iets posten van hun passie. En wat is mijn passie?  Laat ik eerlijk wezen, ik vind heel veel dingen leuk, heb een aantal hobby's, maar om van passie te spreken? Volgens het boek kom je bij het uitoefenen van je passie in een flow terecht waarbij je de tijd en alles om je heen vergeet. Wat lijkt me dat FANTASTISCH! Datgene doen waar je alles en iedereen om je heen vergeet. Zoals je merkt heeft het lezen van het boek wat bij mij losgemaakt, ik ben nagaan denken over wat ik leuk vindt om te doen en heb besloten (weer) een blog te gaan schrijven.

Want misschien is dat wel mijn passie. Zolang ik mij kan herinneren ben ik echt een denker, ik ben altijd in mijn hoofd bezig, vond het op school super om een  verslag te maken, schrijf met gemak brieven en rapportages voor mijn werk en heb nu twee keer een blog bijgehouden. Een keer tijdens mijn deelname aan een miss verkiezing in 2013 (ja, ja..) en afgelopen zomer tijdens onze prachtige reis door Canada. Met veel plezier heb ik elke keer aan deze blogs gewerkt en wanneer ik ze teruglees voel ik weer enthousiasme voor het schrijven opkomen.

Ben je geïnspireerd om ook op zoek te gaan naar je passie? Ik zeg DOEN! Vanuit mijn passie voor het schrijven zal ik vaker een blog gaan schrijven over datgene wat mij op dat moment bezig houdt, niets zwaars of emotioneels, gewoon de dingen van alle dag, met Passie en Flow. En ik hoop dat ik je geïnspireerd heb om datgene te doen waar je gelukkig van wordt. Doe wat je leuk vindt met volle aandacht, neem de tijd om een blog te lezen, pak er een kopje thee bij en geniet van het moment.

Oké, genoeg Passie en Flow, de plicht roept, het eten moet op tafel en volgens mij is de wasmachine klaar!

Hierbij de links naar mijn eerder geschreven blogs:

http://missqueenverkiezing.blogspot.com/

https://www.travelhome.nl/reisblog/dijkstra?mst=428213&page=2&mst=428213



https://www.travelhome.nl/reisblog/dijkstra?mst=428213&page=2&mst=428213
Camper reis Canada 



Reacties

Populaire posts van deze blog